Smerter på indersiden af knæet

Der kan være flere årsager til, at du oplever smerter på indersiden af knæet. I nogle tilfælde kan du opleve smerter rundt om hele knæet. I andre tilfælde kan du opleve lokale og specifikke smerter på indersiden af knæet. Når du har knæsmerter er det en god idé først at opsøge en læge eller en fysioterapeut, som kan undersøge dit knæ og hjælpe dig igang med den rette behandling. Har du fået grønt lys af lægen til at starte på noget træning af knæet kan dette online forløb være noget med for dig. Her får du de bedste råd og øvelser, som kan hjælpe dig af med dine smerter på indersiden af knæet.

Døjer du med knæsmerter?

I onlineforløbet "Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger" får du de bedste råd og øvelser til at komme af med dine smerter i knæet.

Årsager til smerter på indersiden af knæet:

Betændelse i muskelsener:

På indersiden bag på knæet tilhæfter 3 muskler. Denne muskeltilhæftning kaldes anserius-senen.

Årsagen til smerterne opstår:

Anserius-senen består af tre muskler fra låret, som tilhæfter samme sted. Disse muskler har en vigtig funktion til at stabilisere dit bækken og knæ. Smerterne opstår, når musklerne er blevet overbelastet eller har arbejdet uhensigtmæssigt.

 

Symptomerne:

I starten vil du opleve at smerterne er lokale på indersiden af knæet. Smerterne forværres, når du går på trapper, løber, hopper eller laver knæbøjninger. Når du stopper med aktiviteterne forsvinder smerterne igen. I nogle tilfælde kan du opleve ømhed og rødme omkring muskelsenen og området kan være meget ømt, når du trykker på det.

 

Hvad skal jeg gøre?

Ved en overbelastning af anserius-senen er det vigtigt, at du stopper med alle aktiviteter, som giver dig smerter. Får du smerter af at løbe kan det være en god idé at cykle til, at smerterne er helt væk. Imellem tiden er det en god idé at lave en masse bevægelses- og strækøvelser for knæet for at mindske irritationen omkring senen. Opsøg gerne en fysioterapeut, som kan give dig specifikke øvelser og behandling for netop den senebetændelse du har.

Knæsmerter : Smerter på indersiden af knæet kan skyldes en overbelastning af pes anserius senen | pes anserinus tendinitt
En irriteret og overbelastet anserius-senen kan give lokale smerter og ømhed, der hvor senen tilhæfter.

Et forstrukket sideledbånd:

På begge sider af knæet har vi et sideledbånd. På indersiden kaldes dette Mediale Collateral Ligament.

Årsagen til smerterne opstår:

Hvis der er sket en overrivning eller en forstrækning af dit inderste sideledbånd skyldes det ofte en akut skade. Skaden opstår, når du får et voldsomt tryk på ydersiden af dit knæ mens det er bøjet. Dette giver en forstrækning på sideledbåndet på indersiden af knæet, hvilket kan give voldsomme smerter på indersiden af knæet.

 

Symptomerne:

Du kan opleve smerter, som sidder lokalt på indersiden af knæet. Smerterne kommer kort efter skaden og i nogle tilfælde vil dit knæ hæve op. Symptomerne og smerterne afhænger af, hvor voldsomt ledbåndet er blevet forstrukket. Er sideledbåndet revet helt over vil du opleve, at dit knæ er løst og ustabilt.

 

Hvad kan jeg gøre?

Skaden sker ofte akut og derfor skal du altid søge læge med det samme. Det er vigtigt, så du får en klarhed over skaden og om du skal til yderligere undersøgelser. De første dage skal du følge RICEM-principperne og når hævelsen og den værste ømhed har lagt sig, skal du igang med en masse øvelser for dine knæ. Du kan finde nogle gode knæøvelser inde på YouTube-kanalen.  Det kan tage op til et år før du knæet er tilbage i samme form som før og derfor er det godt at have en fysioterapeut med på sidelinjen, som kan hjælpe dig med specifikke øvelser til dig og dit knæ.

Smerter på indersiden af knæet
Et forvredet eller overrevet sideledbånd sker typisk i forbindelse med en akut skade. Her vil du opleve smerterne kort efter skaden.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af dit knæ?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne netop din knæskade
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »