Forstå hvordan din krop heler efter en skade!

Vores smerter efter en skade mindskes heldigvis efter noget tid, da vores krop langsomt heler. Måske har du oplevet en forstuvning i din ankel? De første dage var meget smertefulde, hvorefter smerterne langsomt blev mindsket i takt med, at du kunne begynde at bruge anklen mere og mere. Det er nemlig en naturlig proces, at vores krop heler efter en skade. Dog glemmer vi ofte, at vores krop heler op til 6 måneder efter en skade. Det betyder, at det er vigtigt, at bevæge og træne din ankel korrekt op efter en ankelskade for at undgå arvæv. Arvæv er nemlig ikke så stærkt, som det væv, der er blevet overrevet eller skadet og kræver derfor regelmæssige stræk før det bliver stærkt igen.

 

Derfor heler din krop over længere tid

Når man snakker heling og dens faser er det først og

Kroppen skal igennem 3 faser for at få den optimale heling. De 3 faser er: Inflammationsfasen, vævsopbygningsfasen og remodelleringsfasen.

fremmest vigtigt, at forstå, hvordan smerter opstår. Du kan læse mere om hvorfor vi oplever smerter her. Det er vigtigt, at forholde sig til kroppen og dens helingsprocesser ved enhver skade. Det er nemlig afgørende for, at du undgår en ny skade, da din krop skal hele korrekt. Det er en naturlig del af os mennesker, at glemme vores skader, når vi ikke oplever smerter længere. Det er dog ikke hensigtsmæssigt, da vores krop fortsætter med at hele op til 6 måneder efter skaden. Grunden til dette får du forklaringen på her. Vi skal nemlig igennem 3 helingsfaser, som alle sørger for, at kroppen heler korrekt. Muskler og bindevæv er ikke en del af disse faser – her er helingsprocessen primært for ledbånd og sener, som er ved alle led i hele kroppen.

Inflammationsfasen:

Varighed:

1-10 dage.

Det sker:

I inflammationsfasen vil du opleve mange smerter og nedsat bevægelighed. Du vil også opleve hævelse, rødme og varme grundet den øget blodtilførsel til det skadede område.

Inden du oplever smerter skal vævet påvirkes. Din krop reagere på fysiske ændringer(et slag, en overrivning), en kemisk ændring (infektioner) eller en termisk påvirkning (forbrænding). En af disse ændringer medfører en skade på vævet, som starter en inflammation i det påvirkede område. Der kommer nu øget blodtilstrømning til det skadede området. Dette er en del af kroppens naturlige helingsproces og skal derfor ikke hindres. Formålet med denne blodtilførsel er at fjerne de døde celler og lave nye vaskulæreårer og nerver til det skadede område. Det er derfor du ofte oplever hævelse, varme og rødme hvilket skyldes den øgede vaskularitet. Der er nu en kemisk ubalance i området grundet skaden hvilket fører til smerter. Disse smerter er med til at huske hjernen på, at det skadede område skal beskyttes de næste dage, så der ikke kommer yderligere skade på det i forvejen skadede væv. Du vil derfor opleve, at din bevægelighed er nedsat og du oplever smerter ved de mindste bevægelser. Sener har en dårlig blodtilførsel og derfor kan der ved senebetændelse være en ringe tilførsel af inflammationsreaktive celler.
Derfor kan der være inflammation i længere tid ved senebetændelse.

Det skal du gøre:
  • Hvile – for at undgå en forværring af skaden i de første dage.
  • Bevæg dig inden for smertegrænsen efter et par dage – det optimere vævshelingen.

 

Vævsopbygningsfasen:

Varighed:

3 uger

Det sker:

Det vigtigste i denne fase er at undgå en re-skade af

I denne fase er vævet ved at blive genopbygget. Du vil over de næste uger opleve, at din bevægelighed gradvis genskabes.

vævet. I denne fase kan der stadig være lidt kemisk smerte tilbage, men jo længere du kommer ind i fasen, jo mere mekanisk bliver smerten. Med dette mener jeg, at hvis du efter 3-4 uger fortsat mærker smerte er det højest sandsynligt stræksmerter fra vævet, frem for smerterne der opstod ved skaden. Du vil opleve, at smerterne bliver mindsket og mindre konstante. I denne fase genopbygges vævet efter skaden. Der kommer små collagenefibre omkring det skadede område. Disse collagenefibre er elastiske og opbygger langsomt et nyt væv, som kan erstatte det ødelagte. Det nye væv er dog blot 15% så stærkt som det tidligere væv. Det betyder derfor, at der er en risiko for at genoverrive vævet i denne fase. De nye nerver og blodårer i området begynder langsomt at blive filtrede ind i det nye væv, hvilket skal undgåes.

Det skal du gøre:
  • Bevæge vævet – du skal sørge for at bevæge vævet til smertegrænsen. Det er vigtigt, at smerterne forsvinder igen efter du er stoppet med bevægelsen.
  • Øg gradvis bevægelsen og strækket på vævet – du skal gerne have din fulde bevægelighed tilbage 3-4 uger efter skaden.

 

Remodelleringsfasen:

Varighed:

Op til 6 måneder.

Det sker:

I denne fase er det vigtigt, at du fortsat styrker og strækker vævet for at undgå svagt væv og en ny skade.

I denne fase “størkner” de collagenefibre fra vævsgenopbygningsfasen. Det betyder derfor, at den bevægelighed du har opnået i den forrige fase er afgørende for, at dit nye væv heler optimalt. Det er ofte denne fase man glemmer, da smerterne er minimale i denne fase. Det betyder, at man ofte ikke får styrket vævet i alle retninger, hvilket kan medføre en ny skade på vævet, hvis vævet ikke er stærkt nok. Hvis det nye væv er “størknet” forkert eller der er opstået filtrationer ved arvævet kan du opleve smerter, når du bevæger vævet. Det betyder ikke, at du stadig har smerter fra skaden, men at du oplever smerter grundet arvæv. Det er derfor ikke farligt, men kan give mindre bevægelighed og smerter i yderstillingerne.

Det skal du gøre:
  • Strække og styrke vævet – vævet skal strækkes igennem så det styrkes.
  • Undgå arvæv – undgår du en eller flere bevægelser, da du er bange for smerterne? På nuværende tidspunkt skal du kunne bevæge dit væv i alle retninger uden smerter.

 

Hvordan kan jeg bruge de 3 faser rent praktisk?

Nu er du blevet klogere på, hvordan din krop heler efter en skade. Jeg har gennemgået de 3 faser abstrakt, da du kan overføre disse faser til alle led. Også din ryg! Det er nemlig vigtigt, at du fx. sørger for at træne din lænderyg ordentligt op efter en smerteepisode. Oplevede du, at dine smerter kom, da du bøjede dig forover? Så er det en god idé at undgå foroverbøjninger de første dage. Men efter et par dage eller uger skal din ryg kunne bevæges i alle retninger, da det er det din ryg er skabt til.

Har du akutte lændesmerter?
– Så kom dem til livs med dette onlineforløb, som du kan lave alle steder!

 

Du kan også bruge helingsfaserne til at forstå, hvilke smerter du oplever. Det er nemlig vigtigt at forstå, hvornår der er tale om en skade på vævet og hvornår denne skade er helet rent fysiologisk. Der er nemlig mange, der tror, at de stadig har smerter fra en åregammel skade – men det er ikke selve skaden, der giver smerter længere. Det der oftest giver smerter er en fejl i helingsprossen. Det betyder, at du kan opleve smerter lang tid efter skaden, hvis din krop ikke har fået genopbygget det nye væv optimalt. Der kan være mange årsager til, at kroppen ikke heler optimalt. Dem vil jeg komme ind på i et andet blogindlæg ☺️.

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer så tøv endelig ikke med at smide en kommentar i kommentarfeltet👇🏼

, , , , , ,
Derfor kan du stadig opleve smerter måneder efter en skade!
Ridning – derfor styrker du din krop ved at ride!
Nakkehovedpine

Nakkehovedpine – hovedpine fra nakkens led

Nakkehovedpine kaldes også cervicogen hovedpine. Nakkehovedpine er en hovedpine, som stammer fra nakken. Det vil sige, at nakkehovedpinen ikke er det samme som spændingshovedpine. Ved spændingshovedpine kommer smerterne fra musklerne omkring nakken. Nakkehovedpinen kommer smerterne fra nakkens facetled og ledbåndene omkring. Hvad er nakkehovedpine? Nakkehovedpine er hovedpine fra nakkens facetled. Der kan være flere årsager…
Slidgigt i nakken

Slidgigt i nakken – hvad skal jeg gøre?

Slidgigt i nakken er det samme spondylose eller slitage. Alle definitioner dækker over slitageforandringer i nakken. Dette slitage forekommer oftest på diskussen, ryghvirvlerne og/eller ledbåndene. Der kan forekomme slidgigt i et eller flere led i hele ryggen. Slidgigt i nakken er hyppig hos ældre og forårsager ikke altid smerter. Ofte kan røgtenscaninger vise slidgigt i…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu