5 gode råd til dine hjemmearbejdsdage

Har du hjemmearbejdsdage og er begyndt at savne din dejlige kontorstol og hæve-sænkebordet? Så fortvivl ikke! Der findes nogle små justeringer, som vil hjælpe dig mod de værste nakke– og lændesmerter. Du får her 5 gode råd, som kan hjælpe dig til en gladere krop, når du har hjemmearbejdsdage.

 

Se videoen, hvor jeg gennemgår alle de gode råd her:

5 gode råd til dine hjemmearbejdsdage:

Råd #1 : Sørg for, at du sidder godt

Når du arbejder hjemmefra er det vigtigt, at du sidder godt. Det kan være at du kun kan sidde på spisebordsstolen, men små justeringer kan hjælpe dig mod de værste spændinger. Årsagen til, at de fleste oplever smerter, når de har siddet for længe ved computeren skyldes typisk vores kropsholdning. De fleste falder sammen og kommer derfor til at sidde og hænge. Det er okay i noget tid, men sidder du og hænger i flere timer kan du opleve smerter. Løsningen til dette er en lændepølle eller et halstørklæde, som du sætter i lænden. Det kan hjælpe dig mod at falde sammen.

Sid bedre med en lændepude

Køb din nye lændepude her og få adgang til 10 træningsvideoer, som styrker hele din ryg.

Råd #2 : Sæt din computer korrekt

Nogle arbejder fra en bærbar og andre fra en stationærcomputer. De fleste udfordringer kommer, når man skal sidde med en bærbarcomputer, da man sidder og se ned på skærmen. Du kan nemlig ikke ændre selve skærmens højde, men du han stadig lave en lille ændring, som kan aflaste din nakke. Du kan forhøje din computer enten med en forhøjer (fx denne fra MOFT, som jeg selv benytter) eller med en bog. Placer bogen halvt under computeren, så computeren vipper. Hvis du sætter computeren oven på bogen kommer du til løfte dine skuldre og dette kan forårsage spændinger i din nakke og skuldre.

Råd #3 : Sørg for den rette afstand til skærmen og tastaturet

Det sker ofte, at afstanden mellem skærmen og tastaturet ikke er optimalt. Det kan du hurtigt ændre ved at følge disse råd. Afstanden fra dig og din skærm skal være mellem 50 til 80 cm. Jo større skærm, jo længere afstand. Dit tastatur skal gerne fra 20-30 cm. fra dig. Du skal gerne kunne hvile dine underarme på bordet og dine albuer skal være bøjet vinkelret uden du løfter dine skuldre. Sidder du med en stationær computerskærm skal du sørge for, at højden er indstillet korrekt. Når du ser frem skal du se lige ind i den øverste del af computeren.

Råd #4 : Sådan placerer du to skærme

Arbejder du med to skærme skal du placere skærmene så du ser frem imellem skærmene. Det vil sige, at dine skærme skal pege skråt ind mod hinanden. Dette gælder, hvis du bruger begge skærme lige meget. Sidder du med to bærbarcomputere kan dette være svært. Her er et godt råd, at du placerer den ene tæt på dig (den, hvor du bruger tastaturet mest), og den anden længere bag. På den måde undgår du at dreje for meget i nakken, når du skal skifte mellem de to skærme. Husk, at tastaturet skal sidde i midten af de to skærme og musen til siden.

Råd #5 : Hold pauser og lav øvelser

Det sidste råd er det vigtigste, når du har hjemmearbejdsdage. Du skal huske at holde en pause hver time. Kom op og stå eller gå en lille tur rundt i huset eller lejligheden. Det er vigtigt, at du får noget frisk luft til hjernen i løbet af dagen og noget blodtilførsel til kroppen. Det kan også være en god idé at lave nogle øvelser i dine pauser. Disse øvelser kan være gode at lave hver eller hver anden time i løbet af din hjemmearbejdsdag. Øvelserne er gode for nakkespændinger og spændingshovedpine.

Ønsker du nogle nemme træningsvideoer, som styrker hele din krop?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du adgang til +200 træningsvideoer, som styrker hele kroppen. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »
Tantepukkel
Brystryg

Tantepukkel

En tantepukkel er betegnelsen for den lille bule, som kan opstå i den nederste del af nakken. Bulen opstår omkring den syvende nakkehvirvel. Denne nakkehvirvel kan

Læs mere »