Sådan påvirkes din kropsholdning

Sådan påvirkes din kropsholdning af musklerne omkring din nakke, brystryg og lænderyg.  En af dem er brystryggens påvirkning på kropsholdningen. Som tidligere nævnt hænger hele ryggen sammen og musklerne overlapper hinanden. Det vil sige, at har du smerter eller gener i lænden kan smerterne også opstå i nakken, da musklerne i dette område også bliver opspændte ved gener i lænden. Idag er fokusset på vores holdning og hvordan brystryggen kan påvirkes grundet ubalance i musklerne. Dette indlæg bliver derfor lidt mere teoretisk end de tidligere, men det gør det ikke mindre spændende 😌

 

Musklernes balance

Vores muskler i ryggen hænger sammen. Har vi en hensigtsmæssig holdning er disse muskler i balance og har dermed den bedste forudsætning for at arbejde optimalt. Har vi igennem flere år fået en uhensigtsmæssig kropsholdning eller har været inaktive kan der opstå nogle ubalancer i vores krop. Disse opstår ofte i lænden eller omkring nakken og brystryggen. Denne ubalance kan opstå grundet smerter, dysfunktioner eller inaktivitet og derfor er det svært at sige, hvordan ubalancen i musklerne er opstået. Kendetegnet er dog, at ubalancen kommer over tid og derfor sjældent opstår akut. Der er nemlig nogle muskler der fra naturens side har en tendens til at blive opspændte og forkortede, hvorimod andre muskler har en tendens til at blive forlængede og svage. Disse to grupper af muskler er derfor vigtige at have i tankerne, når man ser på kropsholdningen. Idag er fokusset på nakken og brystryggen, samt musklernes reaktion i dette område.

 

Sådan påvirkes din kropsholdning

Sådan påvirkes din kropsholdning
En uhensigtsmæssig kropsholdning kan forekomme, hvis du sidder meget foran computeren. Her kan nogle muskler (de røde) blive opspændte og stramme og andre (de blå) blive svage og forlængede. Det er med til at påvirke din kropsholdning endnu mere.

De korte og stramme muskler kaldes posturale muskler. De forlængede og svage muskler kaldes fasiske muskler. Navnene er ikke så vigtige i dette tilfælde, men det er deres reaktion derimod. Når vi står og sidder har de posturale muskler nemlig en tendens til at trække sig sammen, hvilket skydes tyngdekraften. Når de posturale muskler fra naturens side trækker sig sammen må musklerne på modsatte side blive længere. Det er typisk her de fasiske muskler kommer til sin ret, da de ikke er stærke nok til at holde imod de posturale muskler. Denne muskelreaktion betyder derfor, at din holdning vil ændre sig, med mindre du selvfølgelig træner de fasiske muskler og udstrækker de posturale muskler, så der igen er balance i musklerne. Din holdning vil typisk være præget af:

  • Et fremskudt hoved – her vil ørerne ofte være længere fremme end skuldrene.
  • Fremskudte og indadroterede skuldre – skuldrene vil ofte “pege” indad.
  • Øget krumning i brystryggen – du vil have en tendens til at være mere foroverbøjet med brystryggen.
De posturale muskler består af:
  • Din brystmuskel
  • Din øverste del af rygmusklen
  • Dine nakkemuskler, som sidder bagtil og på siden.
De fasiske muskler består af:
  • Musklerne omkring dit skulderled
  • Musklerne imellem skulderbladende
  • Musklerne der sidder ved nedre del af øvre ryg
  • De forreste nakkemuskler

Konsekvenser ved en ændret kropsholdning omkring brystryggen

En ændret holdning kan i sig selv være smertefri og uden gener. Du kan derfor sagtens have en ændret kropsholdning uden at være generet af det. Du skal dog være opmærksom på, at du kan have en større risiko for at få en ændret biomekanik omkring din skulder og skuldreblade. Dette kan føre til en øget risiko for impingement i skulderen og/eller betændelse i senerne omkring skulderleddet. Dette skyldes, at musklernes bevægemønstre ændres i takt med at kroppens biomekanik ændres. En bevægelse startes ofte af musklerne som aktiveres i en bestemt rækkefølge. Denne rækkefølge ændres når kropsholdningen ændres. Her vil de posturale muskler træde i kraft hurtigere end før, hvilket skaber en ond cirkel i musklernes bevægemønstre, da de posturale muskler bliver endnu stærkere og de fasiske muskler bliver svagere. Derfor er det ekstra vigtigt at træne de fasiske muskler, samt genøve de forskellige bevægelser, så kroppen og hjernen igen vender sig til at bruge musklerne rigtigt.

På torsdag får du tre øvelser som du med fordel kan lave i løbet af dagen. Du behøver ikke at hive fat i de tunge vægte for at undgå din holdning ændre sig. Du skal blot have fokus på din holdning, samt sørge for, at du får aktiveret de fasiske muskler i løbet af dagen, samtigt med at du ikke overbelaster de postuale muskler. Ønsker du at læse mere kan du gå ind og læse mere om teoretikeren bag denne tanke, nemlig Vladimir Janda.

En lændepude kan hjælpe dig med en bedre kropsholdning, når du sidder ned i længere tid.

Lændepuder kan forbedre din siddende arbejdsplads

Sid bedre med en lændepude i ryggen. For kun 300 kroner kan du købe din egen lændepude, samt få adgang til 10 træningsprogrammer, som styrker hele din ryg.
KØB lændepuden for KUN 300 kroner her
Læs mere om lændepuden her

 

 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Øvelser til en god siddestilling
Brystkassen og dens betydning for vores krop

Andre relevante indlæg for dig:

Gode siddestillinger

Gode siddestillinger

Gode siddestillinger er vejen frem, hvis du ikke ønsker smerter, gener og spændinger i kroppen. Undersøgelser viser, at amerikanere i gennemsnit sidder 13 timer om dagen. Da vores livsstil ligger tæt på af amerikanerne er det ikke urealistisk,…
Læs indlæg

Hvilken kropsholdning har du?

Vidste du, at din kropsholdning påvirker hele din krop? Har du læst nogle af blogindlæggene her på siden er du ikke i tvivl om de mange fordele, der ved en god kropsholdning. Vores kroppe er seje og kan…
Læs indlæg
Menu