Hoftestabilitet – derfor er det så vigtigt!

Vi er godt i gang med maj, hvor fokusset er på vores hofte. Du er blevet meget klogere på, hvordan din hofte er sat sammen. Du ved, hvad der typisk sker i hoften når du får en skade og ikke mindst, hvorfor du skal være opmærksom på smerter i hoften og lysken. I dag skal vi se nærmere på, hvorfor det er så vigtigt at træne sin hoftestabilitet.

Her er 3 gode grunde til, hvorfor du skal i gang med at træne din hoftestabilitet:

1. Løb længere uden skader

Bliv ligeså glad for at løbe, som manden her, uden smerter og gener fra bækken og hofte.

Vi har tidligere været inde på, hvor meget belastning der er på dit knæ, når du løber. Mangler du stabilitet omkring din hofte er der derfor en større risiko for, at du kommer til at belaste kroppen uhensigtsmæssigt, når du løber. Dette gælder også når du går eller står. En instabil hofte giver dermed større risiko for fejlstillinger, hvilket i sidste ende giver en større risiko for skader. Dette skyldes, at din krop får øget belastning på muskler og sener, når du begynder at løbe. Er din hofte instabil vil denne belastning føre til fejlstillinger. Styrketræning vil ikke have nogle effekt på dette, da styrketræning i sig selv ikke retter disse fejlstillinger. Du vil tværtimod fortsætte med at belaste din krop uhensigtsmæssigt, hvilket på længere sigt vil medføre, at du kan få en overbelastningsskade.

 

2. Undgå rygskader

Er løb ikke noget for dig? Så skal du ikke være i tvivl om, at du stadig skal træne din hoftestabilitet. Din rygsøjle hænger fast på dit bækken, hvilket betyder, at din rygsøjle formes efter, hvilken stilling din bækken og hofte har. Er dit bækken og hofte helt lige, vil din rygsøjle også være i alignment og ligestilling. Tilter dit bækken derimod til den ene side eller længere frem eller tilbage end normal, vil dette påvirke ryggens stilling. Der sidder en masse små muskler omkring bækkenet og rygsøjlen, som er med til at stabilisere hoften. Jo mere disse muskler trænes, jo stærkere er bliver din ryg. Desværre glemmer mange af os, at træne disse muskler, hvilket medfører ubalance i musklerne omkring ryggen, bækkenet og hoften, hvilket kan resulterer i smerter og gener.

Hoftestabilitet

Dette viser, hvordan en skæv hofte og bækken kan påvirke din rygsøjle skævt.

Hoftestabilitet

Dette viser, hvordan din rygsøjle ser ud, når dit bækken og hofte er stabil.

 

 

 

 

 

 

 

3. Undgå at din hofte spinger

Vores ballemuskulatur går sammen om senen Tractus Iliotibialis.

Er der ubalance i musklerne omkring hoften og bækkenet skyldes det ofte, at de stabiliserende hoftemuskler ikke er stærke nok. Det betyder, at de store bevægemuskler tager over. Denne ubalance i musklerne kan medfører, at du blandt andet kan opleve, at din hofte begynder at springe. Dette sker især ved løb, hvor der begynder en betændelse i senen på knogleoverfladen på siden lårbenet, hvilket giver smerter.  Vi har en lang sene på siden af låret, som er en tyk sene fra vores ballemuskler (tractus iliotibialis). Denne sene hæfter på knæet og aktiveres ved løb og cykling. Har du nedsat stabilitet i hoften vil denne sene komme til at glide mod ydersiden af vores lårbensknogle, hvilket får hoften til at “springe”. En ubalance i musklerne omkring hoften vil medføre at denne sene bliver strammere eller løsere end normalt og derfor er der en større risiko for at din hofte kommer til at springe.

 

Jeg håber, at disse råd har åbnet dine øjne for, hvorfor du skal træne din stabilitet omkring hoften. På torsdag får du tre skarpe øvelser, som i den grad træner din hoftestabilitet.

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, ,
Øvelser mod lændesmerter
Hoftesmerter ved aktivitet
Triggerpunkter som giver nakkesmerter og hovedpine

Triggerpunker, som giver nakkesmerter og hovedpine

Du har sikkert hørt oret “triggerpunkter” før? I dette indlæg bliver du klogere på triggerpunkter, som giver nakkesmerter og hovedpine. Triggerpunkter bliver ofte kaldt myoser til dagligt og i min klinik behandler jeg ofte triggerpunkter. Men du kan sagtens behandle dine triggerpunkter derhjemme. Alle triggerpunkter har forskellige symptomer og lokation, hvilket betyder, at de forskellige…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu