Slidgigt i nakken – hvad skal jeg gøre?

Slidgigt i nakken er det samme spondylose eller slitage. Alle definitioner dækker over slitageforandringer i nakken. Dette slitage forekommer oftest på diskussen, ryghvirvlerne og/eller ledbåndene. Der kan forekomme slidgigt i et eller flere led i hele ryggen. Slidgigt i nakken er hyppig hos ældre og forårsager ikke altid smerter. Ofte kan røgtenscaninger vise slidgigt i nakken uden personen døjer med smerter og gener.

Døjer du med nakkesmerter?

Så kan onlineforløbet "Kom dine nakkesmerter og hovedpine til livs på 4 uger" hjælpe dig. Her bliver du klogere på, hvorfor du oplever smerter i nakken og får de bedste øvelser til at lindre dine smerter og symptomer.

Hvorfor opstår der slidgigt i nakken?

Slidgigt kan forekomme i alle kroppens led og opstår, når der sker en ændring omkring leddet. Fra naturens side sker der degenerative ændringer i vores led, når vi bliver ældre. Dette medfører stivhed over leddet og i diskussen, hvilket kan medføre små forkalkninger i leddet. Disse forkalkninger fortykker knoglen, som forsnævrer pladsen til rygmarven og/eller nerverødderne. Dette kan give symptomerne ud i armen. Når der sker disse ændringer i ryghvirvlen påvirker dette din stabilitet og styrke omkring nakken. Dette betyder, at musklerne omkring nakken skal være endnu stærkere for, at nakken får samme stabilitet som før. Er musklerne ikke stærke nok eller er slitageforandringerne for store kan der opstå smerter og nedsat mobilitet over nakken. Det er derfor, at øvelser og træning er godt for slidgigt i nakken, da dette kan hjælpe på, at få den rette stabilitet tilbage over nakken. 

 

Slidgigt i nakken
Slidgigt i nakken kan opstå i ryghvirvlerne og diskus.

Hvilke symptomer har slidgigt i nakken?

Som tidligere nævnt er det ikke alle, som oplever symptomer ved slidgigt i nakken. Derfor kan symptomerne være forskellige fra person til person, men de typiske symptomer er:

 

  • Varierende nakkesmerter.
  • Nedsat bevægelighed i nakken.
  • Muskelømhed og stivhed omkring nakken.
  • Smerter i den ene eller begge arme, som typisk føles som summende fornemmelser ned i armen.
  • Nedsat muskelkraft i den ene eller begge arme.

 

I nogle tilfælde kan du opleve de summende fornemmelser ned i det ene eller begge ben. Andre kan opleve, at deres balance bliver dårligere. Oplever du en pludselig ændring i dit vandladnings- og afføringsmønster skal du kontakte din læge med det samme.

Skal jeg opereres?

Det er ikke altid nødvendigt at opererer for slidgigt nakken. Typisk starter man med træning og evt. smertestillende. Slidgigt kan ikke fjernes – hellere ikke med en operation. En operation er med til at skabe mere plads til dine nerver i nakken. Operationer anvendes, hvis træning ikke hjælper, hvis dine symptomer forværres pludseligt eller du oplever en ændring i dit vandladnings- og afføringsmønster. Her skal du kontakte din læge for videre undersøgelse og behandling.

Hvad må jeg, når jeg har slidgigt i nakken?

Har du slidgigt i nakken er det være en god idé at holde dig i gang. Træning og øvelser kan lindre dine smerter omkring nakken og bibeholde din bevægelighed i nakken. Er der aktiviteter, som forværre dine smerter eller symptomer skal du stoppe med dem. Du kan ikke stoppe slidgigten i nakken, men du kan lindre smerterne og symptomerne. Dog betyder det ikke, at dine gener og smerter bliver værre i takt med, at slidgigten i nakken forværres. Døjer du med voldsomme smerter kan det være en god idé at hvile nakken i løbet af dagen, men ikke for længe af gangen. Det kan også være en god idé at snakke med din læge om smertestillende medicin kan hjælpe dig.

     Døjer du med slidgigt i nakken?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at styrke og stabilisere din nakke. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »