Smerter på yderside af knæet

Smerter på yderside af knæet kan være smertefulde og invaliderende. Der kan være flere grunde til, at du får smerter på ydersiden af knæet. Når du døjer med knæsmerter er det altid en god idé at opsøge din læge eller en fysioterapeut, som kan undersøge dit knæ og give dig den rette behandling. Savner du nogle gode øvelser for dine knæsmerter? Så kan du med stor fordel købe online forløbet “Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger”. Her får du de bedste råd og øvelser, som kan hjælpe dig af med dine smerter på yderside af knæet.

 

Døjer du med knæsmerter?

I onlineforløbet "Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger" får du de bedste råd og øvelser til at komme af med dine smerter i knæet.

Årsager til smerter på yderside af knæet:

Løberknæ:

Giver lokale smerter på ydersiden af knæ ved blandt andet løb eller cykling.

Årsagen til smerterne opstår:

Løberknæ (kaldes også runner’s knee) skyldes en stramhed i senen Tractus  Iliotibialis, som er en fascie, der strammer fra hoften og går ned til ydersiden af knæet. Ved gentagne bevægelser, som ved løb og cykling, kan denne fascie glide over ydersiden af lårbensknoglen. Dette kan medføre, at fascien bliver irriteret, hvilket forårsager smerter og ømhed.

 

Symptomerne:

Du kan opleve smerter på ydersiden af knæet, lige over ledlinjen. I nogle tilfælde kan der være lidt hævelse og rødme omkring ydersiden af knæet. Du oplever ofte smerter, når du løber. Smerterne kan forsvinde, når du stopper med at løbe. Jo længere tid smerterne har stået op, desto mere mærker du til smerterne. I nogle tilfælde kan du opleve, at smerterne trækker op mod ydersiden af hoften, samt stivhed over knæ.

 

Hvad kan jeg gøre?

Først og fremmest er det vigtigt, at du stopper med den aktivitet, som giver dig smerterne. Døjer du med hævelse på ydersiden af knæet så kan du med fordel benytte dig af RICEM-principperne, hvor du lægger is på knæet, samt eleverer benet over hjertehøjde. Når dine smerter og hævelse er væk skal du igang med lette stræk af knæet, samt styrke af musklerne omkring knæet. Når du skal igang med at løbe igen kan det være en god idé at rådføre dig med en fysioterapeut, så du undgår dine smerter kommer igen. Derudover er det en god idé at lave nogle øvelser mod knæet. Husk. at du altid kan finde øvelser for dit knæ på Din Flexible Sundhed’s Youtube kanal, som du finder her.

Øvelser for løberknæ smerter på ydersiden af knæet
Et løberknæ kan give dig smerter på ydersiden af knæet. Du kan opleve smerter, når du blandt andet løber eller cykler.

Et forstrukket sideledbånd:

På begge sider af knæet har vi et sideledbånd. På ydersiden kaldes dette Lateral Collateral Ligament.

Årsagen til smerterne opstår:

En forstrækning eller vrid på det yderste sideledbånd sker oftest med en stor belastning. Skaden sker oftest i forbindelse med sport, fald eller en ulykke. Der kommer en skade på sideledbåndet, når der kommer et tryk mod indersiden af dit knæ mens det er let bøjet. På den måde opstår der et stræk på det yderste sideledbånd.

 

Symptomerne:

Smerterne kommer typisk med det samme på ydersiden af knæet svarende til der, hvor sideledbåndet sidder. I nogle tilfælde opstår der hævelse og ømhed på siden af knæet. Er sideledbåndet revet over kan dette medfører, at dit knæ føles løst og ustabilt. Her vil du oftest også have en skade på dit korsbånd og/eller menisk.

 

Hvad kan jeg gøre?

Da skaden oftest opstår akut skal du altid opsøge en læge. Dels for at få tjekket skadens omfang, samt se om der skal yderligere undersøgelse af dit knæ. Derudover skal du altid følge RICEM-principperne, hvor du putter is på knæet, samt holder benet over hjertehøjde. Når hævelsen og smerterne har fortaget sig skal knæet genoptrænes. Især, hvis der er sket en overrivning eller et voldsomt stræk af sideledbåndet. Det kan tage op til et år før du knæet er tilbage i samme form som før.

 

Sker der en overrivning af det yderste sideledbånd skyldes det ofte en skade, hvor der er kommet et vrid i knæet.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af dit knæ?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne netop din knæskade
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »