Spændinger i nakken – hvorfor opstår de?

Spændinger og tiltagende stivhed omkring nakken, som skyldes kontorarbejde, omtales oftest som “kontornakke”. Kontornakke er et sjovt begreb, da alle egentlig kan opleve spændinger i nakken uden den egentlige grund skyldes arbejdet. Dog er der flere faktorer, som er med til, at spændinger i nakken opstår og du får de typiske her.

Døjer du med nakkesmerter og hovedpine?


Med Din Flexible Sundheds onlineforløb "Kom dine nakkesmerter og hovedpine til livs på 4 uger" får du de bedste råd og øvelser til at komme af med dine smerter og spændinger i nakken. 

Derfor opstår der spændinger i nakken

Vores kropsholdning, når vi sidder eller står

Den kære kropsholdning kan være grund til mange problemer. Dog er det ikke nødvendigvis vores kropsholdning, der er grunden til vores spændinger i nakken opstår, men derimod, at det er samme kropsholdning vi sidder med hele dagen. Det der typisk sker, når vi sidder ned er, at vi slapper af i musklerne. Dette medfører, at vi kommer ud og hænger på ryggens ledbånd. Med fokus på nakken sker der det, at vi har en tendens til at føre hovedet fremad, så vi sidder med fremskudt hovedet. Der sker derfor en forstuvning af disse ledbånd, da de forstrækkes.

Det du kan gøre er: 

At sidde korrekt. Det er sværere end du tror, men bare, at du starter med at være opmærksom på din kropsholdning er en start. Du kan læse mere om en korrekt siddestilling lige her.

Får du spændinger i nakken, når du sidder ned?


Så kan en lændepude være løsningen. Når du sidder med en lændepude opretholdes det naturlige svaj i nakken. Dette mindsker spændinger og smerter, som opstår grundet din kropsholdning.

Manglende bevægelse af nakken i løbet af dagen

Som sagt er en dårlig siddestilling ikke synderen alene. Du kan sagtens have en uhensigtsmæssig siddestilling uden at være generet af den. Men sidder du på samme måde uden afveksling i 6-8 timer er det dér det går galt. I og med de fleste sidder foran computeren og er fordybet i dagens opgaver glemmes pauserne ofte. Det betyder, at muskler omkring halsryggen ikke bliver aktiveret og dermed bliver stive og ømme, hvilket skaber spændinger i nakken over tid.

Manglende bevægelse kan give spændinger i nakken

Det du kan gøre er: 

At stille en timer på din telefon hver time eller hver anden. Her laver du disse simple øvelser for nakken. På den måde får du aktiveret musklerne og skabt noget blodcirkulation til nakkemusklerne.

Lange og stressede dage foran computeren

Det er i orden at have lange arbejdsdage. Men lange arbejdsdage skal ikke skyldes, at du ikke føler du kan nå dine opgaver og derfor er nødt til at arbejde over. Stress og travlhed ses desværre hos flere og flere, hvilket i sidste ende kan resulterer i nakkesmerter, hovedpine og uoplagthed. Det er vigtigt, at du har din psyke med i dine overvejelser når du oplever smerter og spændinger i nakken. En travl og stresset hverdag kan nemlig være roden til opspændte muskler og hovedpine.

Stress kan give spændinger i nakken

Det du kan gøre er: 

At mærke efter på dig selv om du føler dig stresset og presset. Det behøves ikke altid skyldes arbejdet, men ofte er det en kombination af arbejde, familie og fritid, der får det hele til at kumulere. Tag evt.  en test, for at se om dine smerter kan skyldes stress. Husk dog, at testen ikke kan stå alene og derfor kan de andre punkter stadig godt have en betydning på dine smerter.

Dårlig eller manglende indstilling af stole, borde og computer

Der er de senere år kommet et øget fokus på arbejdsergonomi. Der bliver på flere og flere arbejdspladser købt nye stole og borde. Hæve-sænke-borde, stole med lændesvaj og muligheden for at sidde på en bold er mere og mere normalt på flere arbejdspladser. Dog glemmes der, at alle de nye ting stadig skal indstilles og tilpasses til netop dig og din krop. Vi er ikke ens og derfor kan du ikke bruge en standard indstilling når du sætter dig på din nye flotte stol. For både computer, bord og stol skal hænge sammen således, at du bruger færrest muskelkræfter på at sidde foran computeren.

Mangler du øvelser, som kan hjælpe med at løsne dine nakkespændinger?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers finder du de bedste råd og øvelser for din nakke.
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »