Smerter i læggen

Smerter i læggen er ikke ualmindeligt. Der findes mange forskellige årsager til, at du kan opleve lægsmerter. Læggen sidder på bagsiden af underbenet og består af vores lægmuskler Gastrocnemius og Soleus. Derudover går der en masse blodkar og nerver igennem underbenet, samt vores venepumer, der har en stor betydning for, at vores blod kan komme retur til hjertet. Der er derfor mange forskellige strukturer, som kan forårsage smerter i læggen. Du får de hyppigste årsager til lægsmerter her:

 

 

Årsager til smerter i læggen:

Fiberspræning i læggen:

Vores lægmuskler bruges meget i løbet af dagen. Både når vi står eller går. Er musklerne i læggen overbelastet grundet øget træningsmængde kan der opstå en fiberspræning i lægmusklerne. Dette sker ofte akut og giver en pludselig smerte i lægmusklen.

Årsagen til smerterne opstår:

Den typiske årsag til en fiberspræning i læggen opstår skyldes en overbelastning af musklerne. Dette sker typisk, hvis du starter på en ny træningsform og øger træningsmængden for hurtigt i forhold til musklens styrke. Dette kan ske ved løb, cykling, svømning eller styrketræning. Fiberspræningen sker, når der sker en overrivning af muskelfibrene, hvilket sker akut, hvor du også vil opleve smerterne med det samme.

 

Symptomerne:

Ved en fiberspræning opstår smerterne akut og pludseligt. Alt efter graden af fibersprængningen kan du opleve milde smerter til meget voldsomme smerter. I nogle tilfælde vil der være hævelse og rødme omkring det påvirkede område. Du kan også opleve nedsat bevægelighed omkring din ankel og smerter ved bevægelse og vægtbæring på det påvirkede ben.

 

Hvad kan jeg gøre?

Ved en akut fibersprængning skal du benytte dig af RICEM-principperne. Har du meget voldsomme smerter og hævelse skal du opsøge din læge for at få undersøgt omfanget af din skade. Helingen af din muskel kan tage 6 uger. Det er derfor vigtigt, at du ikke starter træningen op før din muskel er klar. Når din hævelse er væk kan du starte med lette bevægelighedsøvelser for anklen for at skabe blodtilførsel til musklen. Når dine smerter er væk kan du starte på let styrketræning af læggen. Ved mange smerter kan smertestillende medicin være nødvendigt. Opsøg din læge for dette.

 

Smerter i læggen
En fiberspræning i læggen opstår typisk akut og giver smerter, når du bevæger din ankel.

Stressbrud i læggen:

Et stressbrud kaldes også for et træthedsbrud og kan opstå i underbensknoglen Fibula.

Årsagen til smerterne opstår:

Et stressbrud opstår, når der sker en overbelastning af knoglerne i læggen. Dette skyldes ofte træning med høj intensitet. Tilstanden opstår ofte hos løbere eller springere. Når der opstår gentagne belastninger på underbensknoglen kommer der små minibrud på knoglen. Hvis knoglen ikke får tid til at restituere forværres disse minibrud. Træning på hårdt underlag eller forkert fodtøj kan også øge risikoen for et stressbrud i læggen.

 

Symptomerne:

Ved et stressbrud i læggen vil du opleve smerter ved belastning. Smerterne sidder lokalt i læggen og forsvinder først, når belastningen på læggen stopper. Smerterne kommer akut og ofte uden en årsag. I nogle tilfælde kan du opleve hævelse og lokal ømhed omkring stressbruddet.

 

Hvad skal jeg gøre? 

Du skal tage et stressbrud alvorligt. Et stressbrud kræver total aflastning, så bruddet kan hele. Det kan derfor være relevant at gå med krykker, så bruddet får tid til at hele. Det kan tage op til 8 uger før stressbruddet er helet. Mistænker du, at dine smerter i læggen skyldes et stressbrud skal du kontakte din læge for det videre forløb. Når stressbruddet er helet er det vigtigt, at du finder årsagen til, at bruddet er opstået, så du kan forhindre det kommer igen.

Et stressbrud kaldes også et træthedsbrud. Her er der opstået små minibrud i underbensknoglen Fibula, som giver smerter i læggen.

Akillessenebetændelse:

Vores Akillessene går fra vores lægmuskel og hæfter på undersiden af hælen.

Årsagen til smerterne opstår:

En overbelastning af Akillesenen opstå ved gentagne forstrækninger af Akillesenen. Senen bruges ved gang, løb, spring og hop. En hurtig øget træningsmængde uden tid til restituering kan være medvirkende til at smerterne i senen opstår. Derudover har alder en påvirkning på Akillesenen. Jo ældre vi bliver, jo svagere bliver senen. Det øger risikoen for skader, da senen ikke kan klare samme belastning og har brug for længere tid til at restituere.

 

Symptomerne:

Du vil opleve smerter svarende til Akillesenen. Smerterne kommer især ved aktivitet og stræk af senen. Du kan også opleve ømhed, rødme og hævelse omkring Akillesenen. I nogle tilfælde kan du opleve stivhed i senen og nedsat bevægelighed omkring anklen.

 

Hvad kan jeg gøre?

Er din betændelse i Akillesenen lige opstået kan du mindske dine smerter med stræk og lette styrkeøvelser for læggen. I slemme tilfælde kan det være nødvendigt med smertestillende. Ved hævelse omkring Akillesenen kan RICEM-principperne hjælpe på din hævelse. Du kan aflaste Akillesenen med en indlægssål, som løfter din hæl op. Betændelse i Akillesenen kan være op til 12 måneder og derfor er det vigtigt, at du får trænet Akillesenen op igen, samt finde årsagen til, hvorfor betændelsen er opstået. Der er en større risiko for at betændelsen i Akillesenen kommer tilbage igen, hvis du ikke styrker senen, samt undgår det, som har forårsaget dine betændelsen.

ankelsmerter Smerter i læggen - Akillesenebetændelse overbelastningsskade i ankel og fod smerter på bagsiden af anklen
Akillessenebetændelse giver smerter på bagsiden af anklen og skyldes en overbelastningsskade.

Blodpropper i læggen:

Smerter i læggen kan også være forårsaget af en blodprop. En blodprop i benet kaldes også for en dyb venetrombose.

Årsagen til smerterne opstår:

Opstår der en blodprop i benet opstår den typisk i de dybe vener, som er de blodkar, der fører blodet tilbage til hjertet. Der kan også opstå en blodprop i arterierne, som fører blodet fra hjertet ned til benet. Der er mange årsager til, at du kan få en blodprop. Sidder eller ligger du meget ned øges risikoen for en blodprop i benet. Det skyldes manglende aktivering af muskelvenepumperne i benet. Derudover kan forskellige sygdomme og tilstande også øge risikoen for en blodprop i benet. Der kan være en øget risiko ved graviditet, kræft, blodsygdomme eller tarmsygdomme.

 

Symptomerne:

Der kan være forskellige symptomer på en blodprop i læggen. Nogle oplever lidt ubehag og hævelse i læggen. Sidder blodproppen i de dybe vener kan der opstå hævelse, rødme og varme i læggen. Sidder blodproppen i arterierne kan benet blive koldt, blåligt og blegt. Du kan også få feber og vejrtrækningsbesvær, hvis du har en blodprop.

 

Hvad kan jeg gøre?

Har du eller mistænker du, at du har en blodprop i læggen skal du altid kontakte din egen læge. I nogle tilfælde løsner blodproppen sig selv. I andre tilfælde skal du have medicin for at få blodproppen opløst. Lægen vil også hjælpe dig med det videre forløb efter blodproppen. Det bedste du kan gøre er at forebygge, at der kommer en (ny) blodprop. Sidder eller ligger du meget ned vil du have god effekt af venepumpeøvelser for dine ben. Derudover er det vigtigt at skifte stilling og komme op og stå eller gå så ofte du kan. Kompressionssokker kan hjælpe med at øge blodcirkulationen i dine lægge, hvilket mindsker risikoen for blodpropper.

En blodprop kan opstå i både venerne eller arterierne. Her vil du opleve smerter i læggen, samt hævelse eller/og misfarvning i underben og fod.

Iskiasnerven:

Smerter i læggen kan også stamme fra Iskiasnerven, som går oppe fra vores lænderyg. Er denne nerve afklemt eller irriteret kan du opleve smerter i læggen og foden.

Årsagen til smerterne opstår:

Der findes flere årsager til, at Iskiasnerven bliver afklemt eller irriteret. En udbuling af en diskus i lænderyggen eller en diskusprolaps kan trykke på nerven. Her vil du typisk opleve smerter i lænderyg, balle, baglår, læg og fod. Iskiasnerven kan også blive afklemt i lænderyggen, hvis du døjer med slidgigt eller spinalstenose i lænderyggen. Her afklemmes nerven grundet manglende plads i lænderyggen. Her kan du opleve smerterne i bestemte bevægelse eller stillinger i ryggen. Der kan også opstå betændelse i Iskiasnerven. Her er der en sygdom i selve nerven, hvilket kan skyldes infektioner eller Diabetes. Lokal afklemning af Iskiasnerven i ballen kaldes Piriformis-syndrom. Her oplever du typisk smerter i lokalt i ballen med udstråling ned til benet og læggen. Her kan en stram og overbelastet Piriformis-muskel trykke på nerven.

 

Symptomerne:

Skyldes dine smerter i læggen en afklemning af Iskiasnerven vil du ofte opleve smerter i hele benet og i nogle tilfælde lændesmerter. Du kan opleve stikkende, summende eller snurrende fornemmelser nede i læggen og foden. I nogle tilfælde kan du opleve nedsat muskelstyrke og nedsat muskelføling i det påvirkede ben.

 

Hvad kan jeg gøre?

Mistænker du, at dine smerter i læggen kommer fra Iskiasnerven kan det være en god idé at opsøge en fysioterapeut. Det er vigtigt, at du finder årsagen til dine smerter og symptomer. Du skal altid søge læge, hvis du oplever markant nedsat muskelstyrke og føling ned i det ene ben. I de fleste tilfælde kan øvelser for lænderyg og baller afhjælpe dine smerter og symptomer. Har du smerter og nedsat bevægelighed i lænderyggen kan du prøve disse øvelser for lænderyggen.  Oplever du mere lokale smerter i ballen kan nedenstående øvelser hjælpe på, at løsne Piriformis-musklen og strække på Iskiasnerven. Hjælper øvelser ikke og har smerterne stået på i mere end 3 uger skal du kontakte din læge, som kan hjælpe dig videre.

Iskiassmerter kan give lændesmerter
Iskiasnerven går fra lænderyggen ned bag baglåret og ned i foden. Afklemning eller betændelse i nerven kan give smerter i læggen.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din læg?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at lindre dine lægsmerter
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »